Nahoru

Cíle a záměry školního vzdělávacího programu

Děti v MŠ jsou vzdělávány podle ŠVP PV "Cesty malých průzkumníků" č.j. MŠH01/2024.
ŠVP je k nahlédnutí u ředitelky školy.

 

Cíle a záměry školního vzdělávacího programu

Naše cíle a záměry se odvíjejí od možností, které naše mateřská škola nabízí. Držíme se pravidel Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a při výběru činností se snažíme, aby se v nich prolínalo všech pět oblastí vyplívajících z RVP PV a rozvíjeli jsme všechny klíčové kompetence, dovednosti a schopnosti dětské osobnosti.

Důležitým cílem je, aby se děti v naší škole cítily bezpečně, spokojeně a aby se dětem ve škole líbilo a docházely k nám rády. Dětem nabízíme rodinnou atmosféru i přístup.

Zaměřujeme se na kvalitní přípravu k základnímu vzdělávání. Vyhledáváme děti s logopedickými potížemi a snažíme se o včasnou prevenci. Pracujeme s dětmi v posledním roce předškolního vzdělávání metodou „Metoda dobrého startu“.

Dalším naším cílem je ulehčit dětem přestup z mateřské školy do školy základní a to včasnou adaptací, kdy dětem umožňujeme návštěvy ve třídách základní školy a účast při některých vyučovacích hodinách.

Vzhledem k zasazení naší školy v krásné přírodě, budujeme u dětí kladné vztahy k přírodě a upevňujeme zásady environmentální výchovy. Vedeme děti k práci na zahradě, starání se o rostliny a prostředí kolem nás.

Podporujeme duševní zdraví dětí zařazováním pohybových aktivit, relaxačních technik, cvičení jógy, dechovým cvičením nebo procházkami do okolní přírody a vnímáním její krásy. Naší snahou je  předcházet možným problémům s vadným držením těla a bolestmi zad v dospělosti.

 

  Metody vzdělávání

Prvotním záměrem je zaujmout děti natolik, aby s námi ochotně a rády spolupracovaly. Aby se jim v mateřské škole líbilo a aby je všechny činnosti zaujaly. Kvalitu poskytovaného vzdělávání ovlivňuje úroveň materiálních, personálních, organizačních, psychohygienických a pedagogických podmínek. Osou předškolního vzdělávání je hra, která dětem pomáhá postupně zvládat předpoklady k harmonickému rozvoji osobnosti. Učitelky vytvářejí podmínky pro hru, respektují potřeby dětí a podporují jejich spontánní aktivitu. Cílené činnosti se dosahují nenásilnou formou.

Nové pojetí předškolního vzdělávání umožňuje jistou volnost a osobní svobodu dětí, ale zároveň zachovává vyváženou míru omezení a respektování určitého řádu a stanovených pravidel. V třídním kolektivu podporujeme vzájemnou ohleduplnost, zdvořilost a důvěru mezi dětmi, stejně jako mezi dětmi a dospělými v mateřské škole.

Hlavní metodou našeho vzdělávání je hra. Při hrách máme velkou možnost s dětmi komunikovat a nenásilně je učit a rozvíjet. Pokládáme jim otázky na přirozené věci, objevujeme různé děje a situace, snažíme se řešit problémy. Necháváme děti samostatně experimentovat.

Další významnou metodou je zážitková pedagogika. Dětem zprostředkováváme situace, do kterých se samy vžívají a snaží se dle svých možností situace popisovat, řešit, utvářet si vlastní názor.

Aktivizační metody práce v naší MŠ zahrnují různé formy interaktivních činností, které motivují děti k aktivnímu zapojení. Používáme zážitkovou pedagogiku, která podporuje učení prostřednictvím vlastních zkušeností a prožitků. Tyto metody přispívají k rozvoji kritického myšlení, tvořivosti a schopnosti spolupracovat.

Experimenty a pokusy jsou nedílnou součástí našeho vzdělávacího programu. Děti často neuvědomují, jak experimentují a objevují každou chvíli. My jim to co nejpřirozenějším způsobem ukazujeme a připomínáme. Při výtvarné činnosti děti přicházejí na mnoho objevů, například že bílá barva není vidět na bílém papíře, vodové barvy se smyjí, tempera ne, karton barvu saje, ale lepenka ne. Je důležité tyto poznatky dětem připomínat a ukazovat.

Situační učení- vytváříme a využíváme situací, které poskytují dětem praktické ukázky různých životních souvislostí. Děti se tak snadněji učí a chápou jejich smysl a význam a dokáží je patřičně využít pro svůj život.

Komunitní kruh- probíhá nejčastěji v ranních hodinách a jeho cílem je rozvoj vztahů, vytváření soudržnosti, pocitu sounáležitosti a přijetí pro každé dítě, rozvoj emocionality, sounáležitosti a přijetí pro každé dítě, vytvoření pocitu bezpečí u každého dítěte.

Nejdůležitější metodou je metoda identifikace a observační metoda. Děti opakují to, co vidí. Již od raného dětství se děti učí nápodobou, nekritickým přejímáním chování osoby oblíbené, blízké, dospělé. Proto pedagogové musí jít dětem vzorem a chovat se tak, aby se od nich děti učily jen to správné. Je důležité dětem ukazovat nejen správné společenské chování a normy, ale i empatické cítění a hezký vztah ke každému dítěti.

 

Rámcový režim dne


 6,00 – 7, 45               scházení dětí, spontánní a řízené aktivity, individuální péče
 7,45 – 8,00                komunitní kruh
 8,00 – 8,30                ranní cvičení, hygiena
 8,30 – 8,45                dopolední svačina
 8.45 – 9,30                spontánní a řízená vzdělávací činnost
 9,30 – 12,00              pobyt venku
12,00 – 12,15             oběd, hygiena
12,15 – 12,30             vyzvedávání dětí po obědě, hygiena, příprava na odpočinek
12,30- 14,00              odpočinek, spánek
13,15 - 14,00             rozvoj školní zralosti u předškolních dětí
14,00 - 14,15             odpolední svačina
14,15 – 16,00             odpolední vzdělávací činnost, rozcházení dětí domů


Režim dne je možné flexibilně měnit dle potřeb dětí.

 

 

Partneři

close
Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu. Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.
Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.
Analytické cookies
Analytické cookies ANONYMNĚ ukládají data o pohybu na stránkách, stráveném času u jednotlivých stránek apod.
Marketingové cookies
Marketingové cookies sledují návštívené stránky uživatele a jsou využívané k cílené reklamě u služeb jako je např. Facebook, Seznam nebo Google.